Bez cookies je omezený přístup! Bez COOKIEs je omezený přístup!
Tesla Model S: 12 kg uhlí/100 km fatdwi |
Odvrácenou stranou politiky elektromobilů je jejich skutečná zátěž na životní prostředí. Hádky o to, zda je horší ropný vrt nebo lithiový důl nechme stranou a podívejme se na emise „poslední míle“ elektromobilu a jeho provoz ve srovnání s motorem spalovacím.
Cesta elektřiny z elektrárny do baterie elektromobilu má dvě specifika, která sice nikdo vyloženě netají a v testech je najdete, ale jejich souhrnný dopad na ekologii provozu už ne. Konkrétně se jedná o ztráty přenosové soustavy, které jsou na úrovni 4.67%. Ekvivalentem přenosové soustavy je závoz PHM na čerpací stanice, který činí pouze 0.2% a je tedy 23x nižší než u elektřiny. Ztráta při čerpání je nulová, používají se tzv. bezezbytkové technologie, aby se zabránilo kontaminaci nákladu.
Druhým specifikem jsou ztráty při nabíjení, které tvoří zhruba 16%. Opět je těžko představitelné, že by řidič po natankování 50 litrů benzínu měl v nádrži jen 42 litrů a 8 litrů se „ztratilo“. U elektromobilu je to však běžná věc daná technologií. Ztráty pochopitelně existují i u kapalných paliv, ale ty jsou, stejně jako ztráty na distribuci, zanedbatelné (do 0.25%).
Co z toho plyne? Jednoduchou matematikou (1 / (0.86 x 0.95)) zjistíme, že pro každou kWh v baterii elektromobilu je nutné vyrobit 1.25 kWh, tedy o čtvrtinu více. Oproti tomu u benzínu nám stejná matematika ukáže, že na jeden litr v nádrži je nutné vyrobit 1.0046 litru. Jinak řečeno, ztráty cestou od výrobce do „nádrže“ jsou u elektřiny více než 50x vyšší.
Pohled na spritmonitor.de, kam svou spotřebu zapsalo (k 13.10.2020) 95 majitelů Tesly S prozradí, že jezdí s průměrem 20.5 kWh na 100 km. Reálná spotřeba elektřiny je však 1.25x vyšší, tedy 25.6 kWh.
U spritmonitoru ještě chvíli zůstaneme – průměrné benzínové auto „žere“ 7.86 litru na 100 km (téměř 255000 aut), od roku 2015 pak 7.33 (57k aut). U dieselů jsou stejné hodnoty 6.57 (188k) a 6.52 (35k). Průměrný elektromobil pak 16.56 (1.5k) a 16.46 (1k).
Oblíbeným antielektro vtipem je ten o výfuku, který má Tesla v Tušimicích. Není to zdaleka jen vtip. Podíl uhlí na výrobě elektřiny u nás byl v roce 2018 46.8% (42.9% hnědé, 3.9% černé). Zjednodušeně platí, že na výrobu 1 kWh je zapotřebí 1 kg uhlí. 46.8% spotřeby elektromobilu pokryje výroba z uhlí, tedy pro Teslu S 0.468 x 25.6 = 11.98 kWh a tedy cca 12 kg uhlí z nadpisu článku.
Co to znamená pro průměrný roční nájezd 15000 km? Majitelé dieselu i benzínu jsou na tom u novějších aut podobně a spálí zhruba 980-1100 litrů paliva ročně. Oproti tomu „bezemisní“ elektromobilista s Teslou S „projede“ 1800 kg uhlí a průměrný elektromobilista necelou tunu a půl. Takže majitelé mohou být na svůj přínos ekologii patřičně hrdí, vždyť nespalují ten ošklivý a neobnovitelný „dinosaur juice“, ale snadno obnovitelné a čisté (především hnědé) uhlí.
Můžeme se bavit o tom, nakolik je CO2 důležitý a proč se ekologie u aut smrskla na tento jediný bod. A jak moc tento krok zhoršil ekologii skutečnou, nepolitickou. Nicméně když už se pro dnešní ekologisty stala „potrava pro stromečky“ nepřítelem číslo jedna, stojí za to se podívat, jak se s ním snoubí spalování uhlí. To navíc není jediným zdrojem elektřiny, který produkuje CO2 – dalších 12.5% se získává spalováním plynů a biomasy. Z pohledu emisí je tedy bilance elektromobilu ještě horší, téměř 60% spotřeby tvoří spalování, jen na rozdíl od benzínu neprobíhá přímo v autě.
Další zajímavou otázkou je „spotřeba uhlí elektromobilu“ ve světě, protože například v Číně je podíl uhelných elektráren dle aktuálního vytížení mezi 75 a 80% a emise tak dále šplhají. V rodišti Tesly v USA je situace velmi podobná té u nás (fosilní paliva tvoří 60% výroby elektřiny).
O ekologii tedy vůbec nejde, to by muselo jít nahoru především jádro, jenže to naopak chtějí evropští politici dále tlumit. Ač trochu mimo článek, k jeho dopsání mě inspirovalo Rakousko, které minulý týden stálo na pokraji masivního blackoutu. Důvod? Rozvoj obnovitelné energie. Řešení dle dodavatelů energie? Výstavba plynových elektráren (tedy další spalování a tedy více CO2). Neustále omílaná elektromobilní mantra o dostatku elektrické energie, její čistotě a vysokém podílu obnovitelných zdrojů tak dostává povážlivé trhliny. Stejně tak reálnost nahrazení cca 260 milionů aut, která dnes v Evropě jezdí „čistými“ elektromobily.
17.01.2020 Fatdwi
Errata:
|