Vítej, návštěvníku!
Železniční přejezdy |
Každý ví, že na přejezdech dochází příliš často ke smrtelným nehodám. A i když nedojde ke ztrátám na životech, ani ty milionové hmotné škody nejsou zanedbatelné.
Plně chápu, že se problém nejdokonaleji vyřeší postavením mimoúrovňového křížení. Jenže i to má své háčky. Jednak je to příliš drahé, než aby se to dalo takto vyřešit všude, jednak jsou místa, kde to tímto způsobem vyřešit prostě nejde. Na nadjezd nebo podjezd prostě není všude místo.
Přitom existuje řešení, které opravdu funguje, je naprosto spolehlivé, je úspěšně vyzkoušené a navíc už je i hromadně zaváděné. Bohužel ne u nás, ale v zahraničí.
Starší verze - červená světla jen vpravo |
Starší verze přejezdu – světla jsou pouze na pravé polovině
Má to pro nás malou nevýhodu, museli bychom případně platit za licenci, pokud je to patentově chráněné. Ale vzhledem k tomu, kolik hodnot může zachránit, si myslím, že to není velká nevýhoda.
Podívejte se na obrázek, jak to funguje. Místo závor (případně spolu s nimi) ze silnice vyskočí mohutná traverza, která zabrání vozidlům vjet na přejezd. Vyklopení zajišťuje silná pružina, zpátky tuto traverzu stáhne elektromotor pomocí řetězů (na druhém obrázku jsou vidět). Stačí uvolnit ozub a všechny traverzy na přejezdu se vyklopí vzhůru. Na čelní hraně traverzy jsou blikající červená světla, slouží jako účinná výstraha. Toto ruské řešení je jednoduché, až humpolácky »traverzoidní«, ale v jeho jednoduchosti je síla. Zařízení nedovolí vjet na trať ani těžkému kamionu.
Co se ale stane, když toto zařízení uzavře nějaké vozidlo na kolejích? Vůbec nic! Z druhé strany se jedná o mírně sklopenou vozovku, ta nezablokuje vozidlo ani fyzicky, ani psychologicky. Z kolejí to nevypadá jako závora, ale jako šikmá vozovka, řidič ji snadno přehlédne a když na to najede, auto traverzu vlastní vahou zamáčkne do vozovky a nerušeně projede.
Odjet můžete snadno, vjet na přejezd prostě nelze.
Novější verze - červená světla na obou traverzách |
Novější varianta – světla jsou na všech traverzách
V Rusku toto zabezpečování montují o překot všude, kde to jde. Počty takto zabezpečených přejezdů jdou už do tisíců. Trať Moskva – Petrohrad je takto vybavená již na 100%, teď se rozšiřují i na vedlejší tratě. I když je to primitivní, je to technicky jednoduché, účinné, spolehlivé a levné, dá se to snadno zavádět, dá se tím doplnit současný přejezd se závorami, případně se to dá instalovat i bez závor... Kolumbovo vejce!
Zato u nás se jen podívejte! Přejezdy, na kterých došlo k tragickým nehodám, jsou pořád stejně nebezpečné. Nikdo proti tomu nic nedělá.
Přitom tady řešení je! Jen chtít!
Teď mi asi řeknete, že bych měl tento námět poslat spíš na Ministerstvo dopravy. To by se tím přece mělo zabývat, ne?
Na Ministerstvo dopravy jsem to poslal. Adresoval jsem to panu ministrovi Ťokovi. Jenže se to k němu vůbec nedostalo. Nějací úředníci můj dopis »vyřídili« za něho následovně:
Napsali, že toto řešení nemůže ministerstvo dopravy doporučit, protože je životu nebezpečné. Když totiž nějaký řidič najede do vztyčené traverzy rychlostí 100km/h, nejenže si těžce poškodí svůj automobil, ale může být při takovém nárazu i těžce zraněn. |
Nepopírám, že takhle může někdo skončit. Je to opravdu jako náraz do zdi. Ale kvůli jednomu pirátovi, který jede přes přejezd stovkou, ačkoliv tam svítí červená světla, necháme dál zabíjet jiné lidi? Mimochodem, mám i videa, kde tohle zařízení zastaví i kamion, který nedokázal zastavit kvůli náledí. Naopak mám video, kde na přejezdu, dosud takto nevybaveném, způsobil kamion klouzající na náledí vykolejení hned dvou vlaků s milionovými škodami.
Přesně stejným nejapným způsobem odmítli v roce 1991 můj návrh zavést v Čechách retardéry, takové ty prahy či boule na silnici, které na řidičích vynucují, aby přes ně jeli pomalu (v místech, kde je značka omezení rychlosti na 30km/h). Líbily se mi v Londýně... jenže úředníci mi napsali, když na retardér někdo najede rychlostí 130 km/h, tak ho retardér katapultuje i s autem do výšky a skončí na střeše. A z tohoto důvodu nemůžeme...
Prostě se mi zdá, že tyto žáby na prameni jsou děsně vynalézavé pouze v hledání důvodů, proč nic nedělat. Retardéry se v Čechách nakonec prosadily, i když se zpožděním skoro 20 let. Nu což, vzal je čert, dnes v Čechách na silnicích jsou, nikoho ještě nekatapultovaly (a i kdyby, pirátovi, který jede 130 km/h u školky, kde je třicítka, bych to jedině přál).
Stejně tak trapný mi bohužel připadá argument, že si rozbije auto pirát, který na železničním přejezdu narazí do bariéry v rychlosti 100 km/h. Ano, jsou i taková videa. Ale když někdo na přejezdu jede 100km/h, předjíždí přitom kolonu disciplinovaně stojící před blikajícími červenými světly a v té šílené rychlosti se napasuje do traverzy, jejíž čelní hrana celá červeně bliká, přičemž by mu hrozilo, že vjede pod rychlík a dopadne tisíckrát hůř, protože ho budou z té hromady plechů po částech pracně vystříhávat, můžete vzít »dojemnou« starost o něho jako logický a rozumný argument?
A pokud takto přistupují ministerští úředníci ke své práci pořád, nemůžeme se divit, že jsme v současném marasmu. Tázal bych se, jakým přínosem jsou takoví úředníci? Nezlobte se na mě, ale tady se nepochybně pohybujeme čistě v záporných hodnotách. Ti škůdci tam prostě jen škodí.
Nesvádějme současný marasmus na ministra! K tomu se rozumný nápad díky těmto žabám na prameni prostě nedostane. Zato chtějí podporovat technické zařízení, které nějakým čidlem detekuje na přejezdu automobil a zastaví přibližující se vlak. Promiňte mi ten výraz, ale to je krávovina. Zábrzdná vzdálenost vlaku bývá 1000m. Pokud vlak dostane příkaz »Zastavte všemi prostředky« 900m od přejezdu, zastaví až 100m za přejezdem, přičemž těch 100m pohází troskami kamionu. Vývoj toho nefunkčního nesmyslu bude stát miliardy a někdo se přitom napakuje. A o to zřejmě jde?
Proč jenom u nás sedí na ministerstvech tolik neschopných žab na prameni?
Konec – zatím.
Dodatek:
Vyjádření Správy železnic:
|
Dnes se zde mihlo již 264 návštěvníků, Železniční přejezdy četli 4 (1=normal)
Q-22020418=1805 Q-20101115=2207 host=0833 Q-2204031856=2002
Včera 13 návštěvníků, Železniční přejezdy četli 0
28.08.2021 21:42 |